Programma  ‘Puur Mani’ – April 2020

Dag 1   Vrijdag  10 April  2020
Düsseldorf – Kalamata – Agios Nikolaos

Na aankomst op de luchthaven van Kalamata en de bagage te hebben opgehaald, verzamelen we ons en lopen naar de parkeerplaats waar de lokale touringcar en de chauffeur ons opwachten.

Na vertrek rijden we richting het authentieke dorp Agios Nikolaos – Mani, waar we in de vroege avond aankomen en 7 nachten zullen verblijven.

Agios Nikolaos is een klein charmant vissersdorp waar het leven zich met name afspeelt rond de haven. Hier dobberen de vissersboten in het water, brengen de vissers hun vangst aan land voor o.a. de visafslag en boeten ze hier hun netten. De aan de kade gelegen tavernes en cafés nodigen uit om plaats te nemen om ongestoord te mijmeren of een boek te lezen terwijl de deinende zee voor u ligt.

Dag 2   Zaterdag  11 April  2020
Wandeling  Agios Nikolaos – Stoupa – Agios Nikolaos

Deze ochtend is om te relaxen en eventueel het dorp te verkennen. Rond het middaguur is het tijd om ‘op te starten’ en maken we een wandeling over een mooi kustpad naar Stoupa. Enerzijds hebben we de grillige kustlijn, anderzijds de olijfboomgaarden en de bergen van het Taigetos gebergte. Het vriendelijke Stoupa heeft een boulevard met een smal zandstrand en tavernes, bars en terrassen. Ook hier is het goed toeven! Dus even op een terras genieten van een drankje is wel op z’n plaats voor we terug wandelen naar Agios Nikolaos.
Wandeluren:  2 – 3     Moeilijkheidsgraad:  A     Ca. 10 km

Dag 3    Zondag  12 April  2020
Wandeling  Agios Nikolaos – Pigi – Platsa – Kotroni – Ag. Nikolaos

Vanuit Agios Nikolaos wandelen we langs de kust naar Pantazí Beach waar we via oude ezelspaden onze weg zoeken via Pigi naar Platsa, zo’n 400 meter boven zeeniveau. Het in traditionele stijl gerestaureerde dorp heeft verschillende kerken waarvan enkele duizend jaar oud zijn en mooie fresco’s hebben. Na het theater te hebben bezocht en de lunch te hebben gebruikt, zetten we onze wandeling voort die nu langzaam aan naar beneden gaat over een oud stenen pad. Steeds weer genietend van de natuur en de magnifieke uitzichten komen we dan via Kotroni weer terug in Agios Nikolaos.
Wandeluren:  3 – 4     Moeilijkheidsgraad:  A – B    Ca. 15 km

Dag 4    Maandag  13 April  2020
Dagtocht Mani

Vandaag rijden we niet alleen door de groene, frisse Buiten-Mani maar maken we ook kennis met de ruige en drogere Binnen-Mani. Voorbij het dorp Platsa verlaat de kustweg de zee en pas bij het dorp Itilo, zo’n 15 km verderop, zien we de zee terug. Het uitzicht over de baai van Limeni is adembenemend en in het kleine dorp Limeni is het heerlijk toeven voor een verfrissing aan het turkoois blauwe water. Voorbij dit dorp begint de Binnen-Mani en gaat het verder zuidwaarts naar Gerolimenas met de enige goede haven in het zuiden van de Mani. Met een hoge steile kust aan de oostkant heeft de baai iets weg van een Noorse Fjord.

Wanneer we verder rijden bemerken we dat het landschap woestijnachtig aan doet en plotseling zien we de tientallen torens van het hoog op de rotsen gelegen Vathia opduiken. Het is een van de indrukwekkendste versterkte dorpen op de Mani met zijn nu veelal gerestaureerde woontorens. Op onze terugtocht naar Agios Nikolaos stoppen we nog in de enige stad van de Binnen-Mani; Areopoli ofwel de ‘stad van Ares’. Ares was de oorlogsgod uit de mythologie en de Manioten hadden zich zo dapper geweerd in de vrijheidsstrijd tegen de Turken dat hun stad deze erenaam verdiende.

Dag 5   Dinsdag  14 April  2020
Wandeling  Kardamyli – Agia Sofia – Petrovouni – Kardamyli

Eerst rijden we naar Kardamyli waar we via het indrukwekkende Oud Kardamyli met haar historische gebouwen starten met onze wandeling. Langs de graven van Dioscuri, de hemelse tweeling Castor en Pollux, en de Acropolis van Kardamyli gaat het al klimmend over een oud pad naar de Byzantijnse kerk Agia Sofia. Daarna doorkruisen we een kloof op weg naar Petrovouni. Vervolgens dalen we via een oud ezel pad af naar Kardamyli. Een wandeling met fantastische uitzichten op Kardamyli, de zee en delen van het Taigetos gebergte.
Heerlijk is het om in Kardamyli even te relaxen aan het water met een versnapering en het dorp nog te verkennen voor dat we terug rijden naar Agios Nikolaos.
Wandeluren:  3     Moeilijkheidsgraad:  A – B    Ca. 10 km

Dag 6   Woensdag  15 April  2020
Kastania en Rondwandeling Milia

In de ochtend starten we met een rit door de bergen richting het dorp Kastania.
Gelegen tussen drie hellingen van Mount Taigetos ontdekken we dat dit bergdorp maar liefst 6 met name Byzantijnse kerken met prachtige fresco’s heeft en huizen met unieke stenen dakpannen. Vervolgens rijden we verder naar het bergdorp Kato Chora. Van hieruit wandelen we naar Milia voor een rondwandeling boven dit dorp. Na de lunch te hebben gebruikt in Milia, zoeken we het oude pad op dat ons terug brengt naar Kato Chora waarna we terug rijden naar Agios Nikolaos.
Wandeluren:  1 – 2     Moeilijkheidsgraad:  A – B     Ca. 6 km

Dag 7   Donderdag  16 April  2020
Dag ter vrije besteding

Deze dag kunt u helemaal zelf invullen! Misschien wilt u de omgeving nog wat meer verkennen of ontspannen op Pantazi Beach met een duik in het frisse zeewater!
Maar ook aan de haven op een terras, tussen de Grieken, is het heerlijk toeven om de opgedane indrukken nog eens de revue te laten passeren of gewoon een boek te lezen.

Optionele wandeling  Agios Nikolaos – Trachila – Agios Nikolaos

Voor diegenen die toch nog een wandeling willen maken, gaat het via de geasfalteerde weg, met aan de ene kant hoge rotsige kliffen en aan de andere kant de ruwe rotsige kustlijn, naar het aan zee gelegen Trachila.  In Trachila wordt o.a. het zeezout voor deze omgeving gewonnen. Vervolgens wandelen we dezelfde route terug waarbij de uitzichten geheel anders zullen zijn.
Wandeluren:  3 – 4     Moeilijkheidsgraad:  A – B    Ca. 15 km

Dag 8   Vrijdag  17 April  2020
Agios Nikolaos – Kalamata – Düsseldorf

Aan alle mooie dingen komt een einde, zo ook aan deze kennismaking met de overweldigende natuur van de Mani. Vandaag verlaten we Agios Nikolaos voor onze transfer naar de luchthaven van Kalamata en de terugvlucht naar Düsseldorf.

Bovenstaand programma is onder voorbehoud van wijzigingen.